یک دوربین موبوتیکس با دید 90 درجه برای مانیتور کردن کامل یک اتاق کافی است و جزئیات بیشتری را نسبت به سیستم سنتی نظارت تصویری در اختیار قرار می دهد. چراکه تمام دوربین های موبوتیکس قابلیت تصویر برداری با وضوح 6 مگاپیکسل (2048 خط تصویر و 3072 پیکسل افقی) را دارند بنابراین تصویر ذخیره شده چندین برابر جزئیات بیشتر نسبت به تصاویر دوربین های معمول هم رده ارائه می دهد. عدم استفاده از دستگاه های DVR به دلیل وجود سیستم ذخیره سازی هوشمند و غیرمتمرکز ذخیره سازی موبوتیکس منابع الزامی برای ذخیره سازی تصاویر با کیفیت خود را تا 90 درصد کاهش می دهد. بـه طـور مـثـال 40 عـدد دوربـیـن می توانند به سادگی تصاویر و همچنین صدای دریافتی را بر روی یک کامپیوتر رومیزی ذخیره کنند و امکان جستجوی هوشمند قابلیت دسترسی سریع به رخدادهای ذخیره شده را می دهد. نرم افزار MxManagementCenter  با قابلیت های فراوان از جمله جستجوی هوشمند، به صورت کاملا رایگان و بدون نیاز به خرید هیچگونه لایسنس در دسترس است. قابلیت شروع ضبط با تشخیص حرکت در تصویر، فضای لازم برای ذخیره سازی را به شدت کاهش می دهد.
ازآنجا که دوربین های موبوتیکس مصرف بسیار پایین انرژی (3 وات) دارند و همچنین به دستگاه های اضافه برای نگهداری نیازی ندارند، برق مورد نیاز دوربین ها را می توان از طریق کابل شبکه و دستگاه های استاندارد PoEبه آنها ارسال کرد. بدین صورت هزینه خرید و اجرای بستر کابلی و همچنین دستگاه های پشتیبان برق به طرز چشمگیری کاهش می یابد که خود بخش مهمی از هزینه های پروژه می باشد. قابلیت یکپارچگی با سیستم تلفن تمام دوربین های موبوتیکس قابلیت ارتباط صوتی دوطرفه را پشتیبانی می کنند (ماژول صوت برای دوربین های فضای داخلی به صورت سفارشی نصب می شود) میکروفون و بلندگوی دستگاه برای ارتباط دوطرفه و ذخیره سازی صدا استفاده می شوند. همچنین ارسال پیام صوتی و برقراری تماس بر بستر شبکه IP یا ISDN در دوربین ها پشتیبانی می شود. با استفاده از مجموعه تکنولوژی های موبوتیکس، می توان سیستم روشنایی و باز و بسته شدن درب ها را کنترل نمود. بدنه قدرتمند و محافظت شده از جنس فایبرگلاس تقویت شده دوربین ها و همچنین ویژگی مقاومت در برابر شوک، به همراه محل پوشش اتصالات کابل، از دوربین و اتصال آن به شبکه به خوبی محافظت می کند. درجه مقاومت در برابر آب و هوای دوربین IP66 می باشد که قابلیت کار در بازه دمایی 30 - تا 60 + درجه سانتیگراد و همچنین مقاومت در برابر بارش برف و باران را دارد.
از آنجا که در سیستم موبوتیکس قابلیت انعطاف پذیری در تعداد دوربین ها و فضای ذخیره سازی بسیار زیاد است، و همچنین دوربـیـن هـا در هـر بستـر ارتـبـاطی ISDN, copper ,،GSM ،Wireless ،Ethernet ،DSL optical می توانند فعالیت کنند، می توان نتیجه گرفت که در هر سال بعد از نصب سیستم، نرخ خوبی از سرمایه گذاری بر روی این سیستم به مجموعه باز می گردد.