در این مقاله 3 ویژگی هوشمند دوربین های موبوتیکس توضیح داده می شود که محبوبیت این دوربین ها را دو چندان می کند.
1.دوربین های موبوتیکس قابلیت کار به صورت Master & Slave (فرمان دهنده و فرمان گیرنده) را دارند.
به این صورت که یک دوربین می تواند به عنوان فرمان دهنده، دوربین های دیگر را فعال یا غیرفعال کند و تمام تنظیمات درون خود را درون دوربین های فرمان گیرنده کپی کند. این ویژگی امکانات بسیاری را ایجاد کرده و می تواند نیازهای پروژه های متفاوتی را فراهم کند. اگر به هر دلیلی دوربین فرمان دهنده از کار بیفتد، به دلایل امنیتی تمامی دوربین های فرمان گیرنده به صورت اتوماتیک فعال می شوند.
2.امکان برقراری تماس تلفنی و ارتباط صوتی
با استفاده از این امکان می توان از یک دوربین Mobotix مانند یک تلفن با امکان داشتن تصویر استفاده کرد.
بنابراین میتوانید صوت و تصویر را به راحتی به تلفن همراه، تلفن ثابت، تلفن های نرم افزاری در کامپیوتر
 (Soft Phone) و حتی PDA ها ارسال کنید.
به عنوان مثال هنگام ورود افراد غیرمجاز به محل کار یا خانه شما، تغییر درجه حرارت محیط از حد تعریف شده، شنیدن صدا و ... دوربین موبوتیکس سریعا با شماره تلفن های از پیش تعریف شده، به ترتیب تماس گرفته و پس از پخش پیام از قبل ظبط شده شما در آن مبنی بر معرفی دوربین، یک ارتباط صوتی دوطرفه با شما برقرار می کند تا به راحتی بتوانید صدای محیط را شنیده و حتی از دوربین به عنوان یک بلندگو استفاده کرده و با شخص وارد شده صحبت کنید.
نحوه عملکرد دوربین پس از برقراری تماس کاملا قابل تنظیم بوده تا بنا به نیاز و درخواست شما عمل کند.
3.ارسال ایمیل، عکس و فیلم به محض رخداد هرگونه حادثه بدون نیاز به هزینه اضافی و لوازم جانبی:
برای ارسال ایمیل عکس ها و فیلم های گرفته شده به محض رخداد هرگونه حادثه توسط دوربین های دیگر موجود در بازار، نیاز به یک Mail Server جداگانه می باشد. به این معنی که در ابتدا شما باید هزینه خرید یک سرور و همچنین هزینه Setup کردن آن را پرداخت نموده تا این امکان برای شما فراهم شود. ضمنا وجود یک سرور جداگانه باعث افزایش زمان ارسال ایمیل می شود. از آنجا که دوربین های موبوتیکس پروتکل SMTP را پشتیبانی می کنند، بدون نیاز به هیچگونه هزینه اضافی جهت خرید و پیکر بندی سرور و به صورت خودکار و با سرعت بسیار زیاد، عکس یا فیلم گرفته شده از حادثه را ایمیل می کند. این امکان، صرفه جویی در هزینه ها و افزایش امنیت را همراه دارد.