دوربین های موبوتیکس و کمپانی MOBOTIX بی شک از برترین های دنیای نظارت تصویری می باشند اما شاید کمتر درباره این کمپانی و علل برتری این برند آشنایی داشته باشید. ایران موبوتیکس به عنوان مرجع فارسی موبوتیکس در ایران، خود را مسئول می داند تا اطلاعات مورد نیاز مخاطبین فارسی زبان این برند دوست داشتنی را تامین و ارایه نماید. بنابراین پیشنهاد می کنیم اگر در صدد انتخاب سیستم نظارت تصویری سازمان خود هستید، این مقاله را مطالعه فرمایید.

موبوتیکس از سال 2000 در کنار یک نرم افزار حرفه ای نظارت تصویر و تحلیل ویدئو، به عنوان یک تولیدکننده خلاق دوربین های IP هوشمند نیز شناخته می شود. از ابتدا دوربین های MOBOTIX با حسگر های CMOS و بدون قطعات متحرک تجهیز می شوند تا وضعیت نور پس زمینه و همچنین طول عمر دوربین ارتقا پیدا کند. نرم افزاری که روی دوربین موبوتیکس قرار گرفته باعث می شود دوربین خود، عملیاتی نظیر تشخیص رفتارها، اعلان خطر، آنالیز تصویر، ذخیره سازی و مدیریت مستقیم بر روی NAS را اجرا نماید. ارتباط صوتی دو طرفه از طریق VoIP و ارتباط تلفنی با استفاده از استاندارد SIP بر روی تمامی دوربین های موبوتیکس وجود دارد. از روز اول، دوربین های موبوتیکس بصورت ضد آب و حفاظت IP66 با بالاترین سطح استانداردهای کیفی تولید شده اند. در سال 2015 رده جدیدی از دوربین های Indoor شش مگا پیکسلی (6-mp) برای نصب بر روی سقف یا دیوار توسط موبوتیکس روانه بازار شدند. مقر مرکزی موبوتیکس در 90 کیلومتری جنوب غربی فرودگاه فرانکفورت آلمان می باشد.



در واقع موبوتیکس یک کمپانی نرم افزاری است که دوربین های IP منحصر بفرد خودش را که تماما در آلمان تولید می شود ارایه می نماید. همین امر باعث شده تا علاوه بر کیفیت بالای این محصول آلمانی در حوزه سخت افزار، موبوتیکس در حوزه نرم افزاری نیز حرف های زیادی برای گفتن داشته باشد. در سال 2005 موبوتیکس نرم افزار حرفه ای مدیریت تصویر خود را روانه بازار کرد و هزاران مجموعه آن را استفاده کردند خصوصا اماکنی که دارای حساسیت امنیتی و نظارتی بالایی بودند مانند زندان ها، فرودگاه ها، استادیوم های ورزشی بسیار از قابلیت های نرم افزاری موبوتیکس استقبال کردند چراکه نرم افزار موبوتیکس هیچگونه محدودیتی در تعداد دوربین ها یا تعداد کاربران ندارد همچنین این نرم افزار حرفه ای، کاملا رایگان بوده و مشتریان برای نصب و بروز رسانی آن، هیچ هزینه ای پرداخت نمی کنند. از سال 2015 تمام دوربین های MOBOTIX با تکنولوژی Moonlight Sensor شش مگا پیکسلی عرضه می شوند که بسیار حساسیت بالایی داشته و تصاویر شفافی را تولید می کنند بطوریکه حتی در محیط های بسیار کم نور بدون تار شدن تصاویر را ذخیره و پردازش می کنند.

از سال 2000 دوربین های IP موبوتیکس بخاطر کیفیت بالای تصاویر و مصرف پایین پهنای باند شهرت دارند. این شهرت مدیون معماری تمرکز زدایی موبوتیکس است. در این معماری، بجای این تصاویر خام از دوربین به دستگاه یا پردازنده مرکزی ارسال و در یک واحد متمرکز پردازش شوند، خود دوربین موبوتیکس می تواند پردازش و آنالیز تصویری را انجام داده و رویداد ها را تشخصی دهد و بر اساس دستورات و قوانینی که قبلا برای آن تعریف شده، تصاویر پردازش شده را بر روی حافظه خود یا NAS و یا سایر ابزار های ذخیره سازی، بصورت رمز نگاری شده ذخیره سازی نماید. این تمرکز زدایی، تا حد چشمگیری حجم کار نرم افزار مرکزی مدیریت تصاویر و همچنین حجم پهنای باند مصرفی را کاهش می دهد. همچنین نوسانات و اختلال بلند مدت در شبکه، با امکان ذخیره سازی تصاویر بر روی کارت حافظه خود دوربین جبران می شود. در نتیجه سیستم های ویدئویی موبوتیکس بسیار قابل اعتماد بوده و تعداد سرورها و ورک استیشن ها را کاهش می دهد و باعث صرفه جویی در تبادلات شبکه می گردد که نهایتا منجر به کاهش هزینه های پیاده سازی، مصرف انرژی، کابل کشی، ذخیره سازی، تجهیزات سخت افزاری، لایسنس نرم افزار و آپدیت های آن و همچنین نگهداری دوربین ها می شود.

این تمرکز زدایی، راهکاری مناسب برای فناوری ابری نیز می باشد. زمانی که انتقال تصاویر از طریق اینترنت به محل دیگری انجام می شود یا سازمان تصمیم به کاهش پهنای باند مصرفی تا حد امکان را دارد، دوربین MOBOTIX تصاویر را با کیفیت بالا را در حافظه خود ذخیره کرده و همزمان بصورت زنده تصاویر را با کیفیت پایین تر در بستر مورد نظر  انتقال می دهد. به لطف قابلیت PTZ مجازی، حتی در این شرایط نیز جزئیات تصویر قابل قبول می باشد اما کاربر در هر لحظه می تواند تصاویر بازه زمانی مورد نظر خود را با حداکثر کیفیت درخواست نماید. تمامی تصاویر زنده و تصاویر ظبط شده توسط دوربین های موبوتیکس، قبل از ارسال، در داخل دوربین رمز نگاری می شوند و فقط دریافت کننده مجاز می تواند تصاویر را مشاهده نماید.

اکنون (سال 2016) موبوتیکس بیش از 400 کارمند متخصص را مستقیما به خدمت گرفته و در بیش از 70 کشور نمایندگان فروش خود را آماده ارایه محصولات و خدمات جذاب خود به بخش های خصوصی و دولتی و اماکن حساس امنیتی نموده است.

این توضیحات شرح مختصری بود از معرفی کمپانی موبوتیکس و برخی از قابلیت های منحصربه فرد آن که این محصول آلمانی را از سایر برند ها متمایز نموده است. با مطالعه سایر مقالات ما در سایت ایران موبوتیکس (www.IranMOBOTIX.com) بیشتر با مزایای دوربین های موبوتیکس آشنا شوید.